Hoe zorg je goed voor je brein?

Last van je rug? Even rust pakken. Een gekneusde knie? Rustig aan. Een vol hoofd? Toch nog even doorwerken. Aandacht voor breinherstel is er nog te weinig, vindt workshopleider Gabrielle van Geffen. Met dank aan een overvolle agenda en de o zo verleidelijke smartphone. Toch kan aandacht voor het brein ons veel brengen, zo vertelt ze tijdens de online sessie ‘Hoe werkt en leeft u breinvriendelijk(er)?’

Continue afleiding
“Onze huidige leefstijl ondermijnt het mentaal herstel.” Van Geffen ziet dagelijks de gevolgen in haar praktijk als bedrijfspsycholoog. “We zijn continu op zoek naar afleiding of combineren taken zonder tussendoor even af te schakelen. In de spreekkamer komen we dan ook steeds meer psychische klachten tegen, vergeleken met bijvoorbeeld rugklachten. Logisch, want we werken tegenwoordig veel meer met ons brein dan met ons lijf. Maar net als het lichaam heeft ook het brein behoefte aan pauzes. We laden pas op als we cognitief passief zijn, dus niet bewust bezig zijn met een taak.”

Hoe vind je breinrust met alle consulten, met vragen van collega’s en spoedjes tussendoor?

Een minuut passief zijn en dat minstens drie keer per dag kan al veel opleveren. Een betere nachtrust bijvoorbeeld. Want vaak is het moment dat je hoofd het kussen raakt pas de eerste breinpauze van de dag. “Je werkgeheugen biedt tijdelijke opslag en heeft tijd nodig om informatie te laten zakken richting het langetermijngeheugen. Vergelijk het met het opruimen van een werkbank vol met gereedschap. Als die weer opgeruimd is, kun je weer met meer energie verder werken.”

Net als het lichaam heeft ook het brein behoefte aan pauzes.

Breinrust
Veel huisartsen vragen zich af hoe je breinrust vindt op een drukke werkdag, werkend van consult naar consult, met vragen van collega’s en spoedjes tussendoor. “Slapen is natuurlijk nog steeds de ultieme breinrust. Maar ook een powernap, wandelen in een rustige omgeving, of mediteren zorgen voor een uitgerust brein. In ons eigen team beginnen we ieder overleg met 5 minuten rust. Daarnaast hebben we de wachtkamer bewust een verdieping hoger geplaatst. Zo krijgen we automatisch meer beweging en de nodige omschakeltijd.”

Tips van huisartsen
In de chat delen de online deelnemers een aantal tips met elkaar:

  • “Ik word heel rustig van even zitten met een warm kopje thee”
  • “Op een heidag liepen we met aankomend maten gedurende vier uur met korte pauzes.  Zo bespraken we rustig de wat grotere punten, heerlijk!”
  • “Luisteren naar je ademhaling”
  • “Wij werken nu met 15-minuten-consulten, dat zorgt voor minder tijdstress.”
  • “Ik bereid mijn spreekuur vaak een kwartier voor aanvang voor, dingen klaarleggen, even wat nalezen.”
  • “Recent een e-bike gekocht zodat ik kan uitwaaien als ik mijn visites op de fiets doe.”

Voor veel online deelnemers is de workshop ‘stof tot nadenken, of juist eigenlijk niet’ en anderen realiseren zich dat huisartsen wel wat meer aan zichzelf mogen denken. “Tijd voor een powernap”, sluit iemand in de chat af.

Voeg toe aan selectie