Motiveren kun je leren

Gemopper, gepruttel, gezucht: praktijkmedewerkers zijn niet altijd gemotiveerd. Maar hoe zit het het eigenlijk met jouw eigen motivatie? Arbeidspsycholoog Deborah Fortuyn vertaalt de theorie over motivatie naar de (huisartsen)praktijk.

Dat het onderwerp leeft, blijkt al meteen als Fortuyn aan het begin van de workshop een rondvraag doet. De aanwezigen worstelen bijna allemaal met het motiveren van hun collega’s. “Er verandert continu veel in onze manier van werken en elke verandering leidt tot irritatie, tot ziekteverzuim, tot weerstand”, zegt de een. Een ander: “Ik was net bij de workshop over verduurzaming en daar sluit dit onderwerp perfect op aan: hoe zorg ik ervoor dat mensen het licht uit doen of minder water gebruiken?”

Fortuyn legt uit dat iedereen drijfveren heeft, maar dat die voor iedereen anders zijn. “En mijn ervaring tot nu toe is dat de drijfveer van de praktijkhouder of huisarts heel anders is dan die van de assistent. Als je dat niet scherp hebt, kan er al snel irritatie ontstaan.” 

Laatkomers en ziekmelders
Waar herkennen we de niet-gemotiveerde medewerker aan? De zaal heeft er volop ervaring mee, zo blijkt. Gemopper, gepruttel en gezucht, te laat komen, ziek melden, veel op de telefoon zitten. Toch praten medewerkers graag over hun motivatie, zegt Fortuyn. “Weet jij van je medewerkers waar ze elke ochtend voor opstaan? Een gesprek over motivatie geeft eigenlijk altijd energie.” 

Ze krijgt bijval uit de zaal. Een van de aanwezigen deelt haar ervaring met een heisessie met haar medewerkers. “Daar beantwoordden we allemaal de vraag: wat drijft je? Ik merkte dat, doordat ik zelf open was, het team dat ook was.” 

Een andere huisarts vindt het juist lastig om bij collega’s open te zijn over haar eigen motivatie. “Ik ben vrij open, maar ik vraag me wel af of zij me minder serieus nemen als ik er eens een dag de pee in heb. Tegelijkertijd wil ik niet de schijn ophouden, want dat is uitputtend.” 

Volgens Fortuyn is krachtig leiderschap juist ook je kwetsbaarheid laten zien. En dus ook open zijn over wat jou motiveert. Weten jullie dat van jezelf? Ze vraagt ernaar omdat de eigen, onbewuste motivatie altijd meespeelt in het gesprek met de ander. “Jouw motivatie hoeft de motivatie van de ander niet te zijn.” 

Monica de doktersassistente
Maar hoe knoop je nou het gesprek aan over motivatie? Een casus vanuit de zaal: een huisarts met een doktersassistent die haar eigen koninkrijkje heeft gecreëerd. “Dit is een patroon dat ik vaker zie: zo iemand regelt dan haar eigen klusjes en doet eigenlijk niet echt meer mee aan de vaste taken, zoals telefoon beantwoorden.”

Fortuyn neemt de rol aan van deze assistente, Monica van 63, een voormalige kleuterjuf. De huisarts die de casus heeft ingediend, gaat in gesprek met haar. Al snel blijkt dat ‘Monica’ niet precies begrijpt waar de huisarts nou heen wil met zijn vragen aan haar en “de dingetjes” die niet helemaal goed gaan. 

Na een paar tips van Fortuyn verloopt het gesprek een stuk beter. Begin met een duidelijk doel, is zo’n tip. “Wat wil jij precies bereiken met dit gesprek. Wil je echt haar motivatie weten of wil je van jouw ergernis af?” Een andere tip: straal gezag uit. De huisarts doet dat door recht op zijn stoel te gaan zitten. “Dat is een zakelijke houding en je toon volgt dan bijna vanzelf je lichaamshouding. Embodied cognition noemen we dat.”

Tijdens de LHV-cursus Motiverende gespreksvoering voor leidinggevenden gaat Fortuyn nog veel dieper in op dit onderwerp. De eerstvolgende bijeenkomst is op 12 oktober in Cuijk. Klik hier voor meer informatie.  

Meer weten over personeelsinzet en werkgeverschap? 
De LHV heeft een breed aanbod aan producten en diensten om u te ondersteunen. 
Bekijk onder andere de informatie over:

  • Alles over werkgeverschap
    Alle producten die u nodig hebt om uw zaken op orde te hebben. Denk aan het werkgevershandboek, de arbowet, de RI&E, personeelsdossiers en het personeelshandboek.
  • Ziekte
    Wanneer uw medewerker ziek is helpen we u met een stappenplan en ziektewijzer en re-integratie. U vindt hier een ziekteverzuimprotocol, maar ook tips voor het voorkomen van verzuim.
  • Functioneringsgesprekken
    De beoordelingscyclus helpt u bij functioneringsgesprekken met uw medewerkers. Ook vindt u hier informatie over disfunctioneren, ongewenst gedrag, of een arbeidsconflict.
  • Via de LHV Academie kunt u verschillende nascholingen volgen op dit gebied. Met voor LHV-leden altijd een aantrekkelijke korting op de deelnameprijs. 
Voeg toe aan selectie