Welkom in de digitale spreekkamer

Het verschil tussen digitale en live consulten
We vallen midden in de sessie ‘Welkom in de digitale spreekkamer’. Op het scherm zien we een digitaal consult, gespeeld door trainer Sarah van der Vlerk en trainingsactrice Floor Rolf. Een huisarts spreekt met een zichtbaar gespannen patiënt. Samen met de deelnemers in de zaal wordt onderzocht hoe de patiënt digitaal gerustgesteld kan worden.

Het digitale consult in vier stappen
In vier stappen nemen Rolf en Van der Vlerk de aanwezige huisartsen mee in de opbouw van een digitaal consult. De eerste stap is het digitaal binnenlaten van de patiënt. Daarna ga je verder met het uitvragen van de klacht. 

70% van onze communicatie is non-verbaal. Met videobellen mis je daar een groot gedeelte van.

In twee situaties zien het verschil tussen face-to-face en digitaal patiëntcontact. In het eerste gesprek zien we alleen het gezicht van de patiënte. Bij de tweede is zichtbaar hoe ze met haar handen friemelt. Zo wordt duidelijk hoe je bij een digitaal consult een belangrijk onderdeel mist. Van der Vlerk: “Als je in de praktijk een patiënt ontvangt, dan weet je vaak al bij het binnenhalen wat het humeur van de patiënt is. 70% van onze communicatie is non-verbaal. Met videobellen mis je dat. Een praktische tip is dat je aan een patiënt vraagt of hij of zij iets naar achteren wil gaan zitten zodat hij of zij goed in beeld is.”

Luisteren, samenvatten, doorvragen
Bij een digitaal consult zal een huisarts veel meer moeten leunen op het verbale gedeelte dan in de praktijk zelf. “Het is belangrijk dat je luistert, samenvat en doorvraagt. Nog fanatieker dan je face-to-face zou doen”, zegt Van der Vlerk. Deze manier van werken kost energie, dat beamen ook de aanwezige huisartsen die al gebruik maken van digitale consults als vervanger van een fysieke afspraak of een telefoongesprek.

Lichamelijk onderzoek
De derde stap in het digitale consult is het lichamelijk onderzoek. Kan dat eigenlijk wel, in een online situatie? Enkele huisartsen in de zaal maken er al gebruik van. Er volgen drie voorbeelden. In de eerste situatie wordt duidelijk dat je met videobellen vaak een beter beeld krijgt dan wanneer je een patiënt een foto laat sturen. Het tweede voorbeeld laat zien hoe je mensen bij de hand kunt nemen, bijvoorbeeld bij het opnemen van suikerwaardes. Het laatste voorbeeld laat zien dat een videoconsult ook meerwaarde heeft. Zo krijg je als huisarts een inkijkje in de woonkamer van de patiënt. Dat levert vaak extra informatie op.

Het digitale consult heeft ook meerwaarde. Je krijgt een inkijkje in een woonkamer.

Emoties opvangen
Het opvangen van emoties is de laatste stap van het digitale consult. We zien een voorbeeld van een slechtnieuwsgesprek. Een patiënt wordt emotioneel wanneer ze hoort dat ze de diagnose burn-out krijgt. Hoe kun je als arts het beste reageren? De aanwezige deelnemers zijn het erover eens dat het goed is om de emotie te benoemen: “Het overvalt je, zie ik dat goed?” Een dergelijk slechtnieuwsgesprek is goed digitaal te voeren, zolang je de emotie van de patiënt maar benoemt. Een handige tip van Van der Vlerk: “Benoem wat je graag zou willen doen, maar wat niet kan door de afstand. Een voorbeeld kan zijn: “Ik zou graag een hand op je schouder willen leggen”.”

Benoem wat je graag zou willen doen, maar wat niet kan door de afstand.

Vijf take-outs
De gespeelde digitale consulten bieden deelnemers praktische tips en tricks. Als afsluiter krijgen de aanwezige huisartsen nog vijf take-outs mee: Zorg voor een heldere start, maak oogcontact met je patiënt en benoem wat er gebeurt. Als je live iets zou doen, zeg dat dan in het videoconsult. En als laatste: think outside the box. Met deze praktische tips kunnen de deelnemers aan de slag met digitale consulten in hun eigen werk.

Voeg toe aan selectie